EKAER helyett BIREG?

Szerző: Név admin24@uzletahalon.hu | 2021. január 12.

2021. január 1-jével módosult az EKAER kötelezettség, hiszen az új szabályok értelmében ez már csak a kockázatos termékek körét érinti. Míg az EKAER köteles bejelentések köre szűkült, egy másik, ugyancsak a közúti fuvarozásra vonatkozó adminisztratív kötelezettség lépett érvénybe.

2021. január 1-jével elindult Magyarországon a közlekedési hatóság által üzemeltetett nyilvánosan elérhető informatikai rendszer, az ún. előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszer, a BIREG.

 

Az új kötelezettség elsősorban - de nem kizárólagosan - a fuvarozókat érinti, kiterjed azonban a saját fuvareszközzel történő szállításokat végzőkre, valamint a le- és felrakóhelyek számára (a feladók és címzettek számára) is előír kötelezettségeket, továbbá 2021. július 1-jétől az elektronikus rendszer aktív használatát. 

 

Az erről szóló jogszabályt 2020. december 31-én hirdették ki és 2021. január 1-jétől kell alkalmazni azzal, hogy van egy 1 hónapos szankciómentes türelmi időszak, amely alatt az ellenőrzések során csak figyelmeztetik a szabályszegőket, de nem szabnak ki bírságot, február 1-jétől viszont minden egyes szabálytalan fuvarozás 800.000 Ft. bírsággal büntethető.

 

A módosítások egy új elektronikus fuvarregisztrációs kötelezettséget írnak elő, amely már nem csak a Közösségen belüli ügyletekhez, hanem az export és import fuvarokhoz is kapcsolódik. A belföldi fuvarok közül a fuvarregisztrációs kötelezettség az ún. kabotázs fuvarokat érinti. Amennyiben a fuvarozó vagy saját fuvareszközzel szállító nem regisztrál a rendszerben és nem rögzíti az adott fuvart, akkor az az engedély nélkül végzett fuvarozással esik azonos elbírálás alá, ami azt jelenti, hogy a bírságokon felül az adott járművet a hatóságok akár vissza is tarthatják, mely súlyos károkat okozhat a fuvarozás során.