Kötelező hulladékgazdálkodási közszolgáltatás a gazdálkodó szervezeteknek
2013.05.06, Forrás: Műszakifórum (Fiknerné Sulcz Ágnes)
Az új hulladékgazdálkodási szabályozás értelmében ez évtől a gazdálkodó szervezetek is kötelesek a hulladékgazdálkodási közszolgáltatást igénybe venni a vegyesen gyűjtött települési hulladékaik tekintetében.
A 2013. január 1.-től hatályos új hulladéktörvény, valamint eddig megjelent végrehajtási rendeletei egyéb jelentős változások mellett nagymértékben érintették a hulladékgazdálkodási közszolgáltatás területét, a közszolgáltatók jogállását, illetve a rájuk vonatkozó előírásokat.
A közszolgáltatókkal kapcsolatos változások részben a hulladéktermelőkre is vonatkoznak, ugyanis a 2012. évi CLXXXV. törvény januártól a gazdálkodó szervezeteknek is kötelezően előírta a közszolgáltatás igénybevételét a vegyesen gyűjtött települési szilárd (háztartási hulladékhoz hasonló) hulladékaik tekintetében (EWC 20 03 01).
Ez a kötelezettség kizárólag a vegyesen gyűjtött hulladékra vonatkozik, az elkülönítetten (szelektíven) gyűjtött hulladékfrakciók (pl. papír, fém, műanyag, üveg) esetén a gazdálkodó szervezet egyéb módon is gondoskodhat a hulladék megfelelő kezeléséről. E hulladékok tekintetében a gazdálkodó szervezet a 2012. évi CLXXXV. törvény 39. § (3) bekezdés értelmében a következő módokon járhat el:
- az általa üzemeltetett hulladékkezelő létesítményben alkalmazott előkezelő, hasznosító vagy ártalmatlanító eljárás, illetve ilyen műveletek végzésére alkalmas berendezés révén
- a hulladék hulladékkezelőnek történő átadása
- a hulladék közvetítőnek történő átadása
- a hulladék kereskedőnek történő átadása
- a hulladék közszolgáltatónak történő átadása (ideértve a hulladék hulladékgyűjtő ponton vagy hulladékgyűjtő udvarban történő átadásának esetét is)
- a hulladék átvételi helyen, illetve az átvételre kötelezettnek történő átadása
A felsorolásból úgy tűnik, hogy ezentúl a gazdálkodó szervezetek is igénybe vehetik elkülönítetten gyűjtött települési hulladékaik (pl. PET, papír, fém , üveg) tekintetében a szelektív gyűjtőszigeteket, amely főként azokat a kis cégeket érintheti, amelyek a szelektív hulladékgyűjtést nem elsősorban gazdasági szempontok, hanem a környezetvédelmi szemlélet érdekében vezetik be (nagy mennyiség esetén ezeket a frakciókat egyébként sem a gyűjtőszigetre vinnék, hanem kidolgozzák a megfelelő gyűjtési-szállítási-átadási rendszereket).
Érdemes megemlíteni továbbá, hogy a törvény az ingatlantulajdonosnál keletkező biohulladékra vonatkozó előírások (saját telephelyen komposztálás vagy átadás a közszolgáltatónak), valamint a lomtalanítás igénybevételének lehetősége tekintetében nem tesz különbséget természetes személy és gazdálkodó szervezet között, így elvileg az ezekre vonatkozó rendelkezések a gazdálkodó szervezetekre is érvényesek.
A közszolgáltatás kötelező igénybevételének előírása a fentiek alapján tehát mindazon gazdálkodó szervezeteket érinti, akik ezidáig nem a közszolgáltatónak adták át a vegyes települési hulladékot. Érdemes tehát minden cégnek áttekintenie az e hulladékok átadására vonatkozó meglévő szerződéseiket és szükség esetén megkeresni az adott közszolgáltatót. Megjegyzendő, hogy számos esetben a korábbi szerződött partner vagy a közszolgáltató is felkereste már az érintett cégeket és felhívta figyelmüket a változásra.