Engedélykötelesek lesznek a kishaszongépjárműves árufuvarozók
Az európai jogszabályoknak, azon belül a mobilitási csomag rendelkezéseinek való megfelelés jegyében 2022. május 21-től Magyarországon is már csak szakhatósági engedéllyel tevékenykedhetnek a kistehergépjárműves fuvarozók, pontosabban azok, akik 2,5 t legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó kistehergépjárművel díj ellenében belföldi vagy nemzetközi fuvarozást végeznek. A korábbi 3,5 tonnás engedélykötelezettségi határ tehát 2,5 tonnára csökken.
A kisáruszállítók engedélykötelezettségének hazai jogi szabályozása 2021. december 27-én született meg, amikor kihirdették a Magyar Közlöny 242. számában a 791/2021-es módosító rendeletet. Ez akként módosítja a szakma „bibliájaként” emlegetett 261/2011. (XII. 7.) kormányrendeletet, hogy a 2,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel díj ellenében végzett közúti árutovábbítási tevékenységet közúti árutovábbítási engedély meglétéhez köti. A változás 2022. május 21-től hatályos.
MIT JELENT A VÁLTOZÁS? — A jogszabálymódosítással az eddigi 3,5 tonna össztömeg feletti engedélykötelezettség alsó határa 2,5 tonnára módosul, így 2022. május 21-től az érintett kisáruszállító haszongépjárművek uniós ill. magyarországi székhelyű üzembentartói csak úgy végezhetnek díj ellenében mások számára közúti fuvarozási szolgáltatást, ha a kormányhivatalnál kiváltják ugyanazt a tevékenységi engedélyt, melyre eddig csak a „nagyoknak”, azaz a 3,5 tonna össztömeg feletti társainak volt szükségük. Külföldön pedig, az unión belüli nemzetközi árufuvarozáshoz május 21-től a kishaszongépjárműves vállalkozásoknak közösségi árutovábbítási engedélyre is szükségük lesz.
Mivel a 2,5 t össztömeg feletti tehergépjármű-üzembentartó fuvarozók is engedélykötelesek lesznek, a jogszabályváltozással egyúttal bekerülnek a szakma gyakorlásához nélkülözhetetlen (fent említett) 261/2011-es kormányrendelet kötelezettjei közé, azaz mindazon „nagyfuvarozói” szabályok rájuk is vonatkoznak majd, melyekre eddig egyáltalán nem, vagy csak részben kellett tekintettel lenniük. A legfontosabb tudnivalók:
A TEVÉKENYSÉGI ENGEDÉLY KIVÁLTÁSÁNAK HÁROM FŐ FELTÉTELE:
••• a vállalkozás jó hírneve (9. §) — Ez a kritérium a piac tisztasága felett hivatott őrködni, és megakadályozza, hogy olyasvalaki gyakoroljon fuvarozási tevékenységet, akinek korábban a tisztességes piaci magatartást kedvezőtlenül érintő előélete volt (fizetésképtelenség, hatóság által bevont korábbi engedély stb.).
••• pénzügyi megfelelőség (12. §) — A jogszabály biztos anyagi hátteret szab feltételül a szakma gyakorlásához. Vagyoni biztosíték lehet meghatározott összegű – pénzügyi intézménynél lekötött és elkülönített – pénzösszeg, pénzügyi intézmény által vállalt kezesség, garanciaszerződés, vagy biztosítóintézettel kötött felelősségbiztosítás.
••• szakmai irányító kijelölése (9-10-11. §) – A 2,5 t össztömeget meghaladó fuvareszközöket üzembentartó vállalkozásoknak – a nehéz-tehergépjárműveket üzemben tartó vállalkozások mintájára – 2022. május 21-től szakmai irányítót kell foglalkoztatniuk. A közúti árufuvarozó-vállalkozó szakmai alkalmasságot igazoló bizonyítvány, valamint a továbbképzési igazolás megszerzéséhez a vállalkozás szakmai irányítójának szaktanfolyamon kell részt vennie. A tanfolyamokat a képző intézmények, a hatósági vizsgát a Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpont (KAV) szervezi és bonyolítja.
A VÁLLALKOZÁS ADATAINAK FELTÜNTETÉSE A TEHERGÉPJÁRMŰVÖN — A fuvarozáshoz használt jármű jobb oldali első ajtajának külső részén – tehergépjárműnél az oldalfalon – jól látható méretben fel kell tüntetni az üzembentartó nevét és telephelyét, vagy a közlekedési hatóság által e célra rendszeresített jelet és azonosítási számot.
AZ ÚJ SZABÁLY ÉS A MAGYAR FUVAROZÓK — Az új szabályozás nem hazai ihletésű, sőt, a mobilitási csomag egyes pontjait élesen kritizálta a magyar fél az európai jogalkotók előtt. A kisárufuvarozók engedélykötelezettségének megteremtését az európai piac átláthatóságának fokozása indokolta, valamint az a közlekedésbiztonsági megfontolás, hogy 3,5 t alatti kisjárművek vezetői a későbbi években (a tervek szerint 2026-ra) vezetési és pihenőidő-szabályok szerint közlekedjenek.
VONATKOZIK-E A SZABÁLY A SAJÁT SZÁMLÁS ÁRUSZÁLLÍTÓKRA? — Nem. A saját termékeiket mozgató áruszállítók közül közúti áruszállítási igazolványt továbbra is csak azoknak a vállalkozásoknak kell kiváltaniuk, melyek 7,5 t legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó tehergépjárművel végzik szállítási műveleteiket.
A közlekedési hatóságok elérhetőségeinek listája megyénként »
Soproni szakképző iskolák honlapjai
- Handler Nándor Technikum
- Vendéglátó, Kereskedelmi Technikum és Kollégium
- Vas- és Villamosipari Technikum
- Fáy András Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum
- Roth Gyula Erdészeti Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium
- Doborjáni Ferenc Nevelési-Oktatási Központ
- Kozmutza Flóra Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Speciális Szakiskola
- Tóth Antal Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Speciális Szakiskola
BANKÁR KLUB TAGJAI
- Budapest Bank Nyrt.
- CIB Bank Zrt.
- ERSTE Bank Nyrt.
- SOPRON Bank Zrt.
- K&H Bank Zrt.
- Raiffeisen Bank Zrt.
- MKB Bank Zrt.
- OTP Bank Nyrt.
- Lövő és Vidéke Takarékszövetkezet
- Rajka és Vidéke Takarékszövetkezet
- A Bankár Klub ajánlásai: mikro-, kis- és középvállalkozások hitel kapcsolatai - válság idején
- Klub a bankároknak (Kisalföld, 2009. 01. 29.)